Minden cég szoftvercég

Offtopic bekezdés: bebizonyosodott, hogy egy blog esetében fontos a jó kép és a jó összefoglaló. Legutóbb ez nekem nem sikerült, hiába volt szerintem fontos a téma és érdekfeszítő az összefoglaló 🙂 Amolyan utolsó, szánalmas próbálkozásként szeretném figyelmüket felhívni, hogy a cím, a kép és a beharangozó ellenére a legutóbbi cikk a vállalati tevékenységek egyik lehetséges értékeléséről és az egyszerűbb tevékenységeket végző  munkatársak jövőjéről szól. Szóval minimum úgy vagyok vele, mint az egyszeri szalmakalap árus a reklámmal: ha már nem kell, megéri átengedni a lovon, utána jó lesz a rózsákra 😀 Bekezdés vége.

Az sem kevésbé érdekfeszítő, amiről ma lesz szó. Ahogy az utóbbi 10-15 évben jövök megyek a világban, van egy jelenség, amivel többször találkoztam és gyanítom, hogy ez nem egy mostanában megszakadó sorozat. Van a cégeknél valami, ami ugyan fontos, de sokszor nincsen rá elég pénz. Most mondhatják, hogy ez  szinte mindenre igaz, de persze nem 😀 Amire én gondolok, az az IT. A Forbes-ban egyszer (2011. november 30-án!) megjelent, hogy minden vállalat tulajdonképpen szoftvercég. Ez bizony így van. Manapság a szoftver már olyan, mint a többi szerszám: lehetővé teszi a meghatározott szolgáltatás minőséget. Nem úri huncutság, nem nice to have, hanem lehetővé teszi. Azaz ha nem működik megfelelően, ha nincs kijavítva amikor elromlott, ÉS nincsen a folyamat (ügyfelek, munkatársak, üzlet) igényei szerint fejlesztve, akkor a fenti képen látható helyzet áll elő: nem (vagy csak nagy nehézségek árán, sok ráfordítással) tudjuk a szerszámot megfelelően, a cél érdekében alkalmazni. Akár feltehetem a következő egyszerű kérdést is ebben az esetben: minek van, ha nem akarjuk rendesen, megfelelően használni?

Arról már volt szó régebben itt a blogon, hogy az adatból mielőbb és minél hatékonyabban információt, tudást kell “gyártani”, ez a legutóbbi cikkemben is szerepelt. Maga a törekvés egészen elképesztő ötleteket szül. Legutóbb például azt olvastam, hogy az autók már ma is képesek lennének a saját működésükön túl egy rakás érdekes adattal szolgálni, pl. közlekedési, meteorológiai adatokkal, nem beszélve az olyan, a privát szférát feszegető dolgokról, mint a fedélzeti rendszereket használók szokásai. Az autógyártók minden bizonnyal terveznek is valami hasonló szolgáltatást. Arra azért érdemes ügyelni, hogy összhang legyen a kifelé mutatott kép és a belső vállalati működés között:  ha egy vállalat a termékeivel sokkal modernebbnek tűnik, mint amilyen a belső működése, az érdekes helyzetekhez vezethet.  Lehet egy termékkel villogni, de ha a terméket “körülfogó” szolgáltatások azért lassúak, hibásak mert a munkatársaknak már nem jut a csodakütyükből, akkor előbb-utóbb ez elégedetlen ügyfelekhez és romló mutatókhoz vezet.

Az IT, a technológia átalakítja az életünket, mondják. Csudát, mondom én. Már átalakította, benne vagyunk nyakig. Az a technológia, ami már “lecsorgott” az innovátoroktól, elérhető szinte mindenkinek: a szomszédnak, a versenytársaknak, ügyfeleknek. Gyanítom, hogy mára a megfelelő technológia nélkül mit sem érnek a kiváló  üzleti tervek, ötletek.

Bill Ford said recently that when he was growing up he used to worry about making more cars,” says Venkatesh Prasad, senior technical leader at Ford. “Now he worries—what if we only made more cars? Just making more cars is not our future. (idézet az említett cikkből)

Érdekes kísérlet lenne, ha behelyettesítenénk a mondatban a “cars” szót a saját termékünkkel…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*