Szabadság, egyenlőség, egyebek

Azt hiszem, ez a bejegyzés első látásra nem igazán a leanről vagy a blog egyéb témáiról szól. Nem is lesz könnyű megírni, úgy érzem. Kaptam ugyanis egy nagyon érdekes cikket egy nagyon kedves svéd ismerősömtől, ami két fontos dolgot jár körbe. Ezeket:

EGUITY és EQUALITY

Nem könnyű a különbséget feldolgozni, ha valakinek nem sikerült elsőre, ne legyen elkeseredve, nekem sem volt teljesen egyértelmű, és az angol nyelvű cikk pont erről szól. A következőkben teszek egy kísérletet a téma feldolgozására, kérem ne kíméljenek, ha bármiben tévednék!

A sztaki szótár szerint az equality egyenlőséget, egyöntetűséget, egyformaságot jelent. Az equity ezzel szemben méltányosságot, jogosságot. Mivel az ember általában ügyesebben tud vizuális üzeneteket feldolgozni, azt hiszem ezzel az ábrával könnyebb lesz (a kép a linkkel hivatkozott oldalon található):

A cikk maga az oktatásról szól. Ha egy kicsit felidézzük a legutóbbi időszak vitáit a magyar PISA-teszt eredményekről és a “szegény családok” teszteredményeket befolyásoló elképesztő hozzáállásáról (lásd: családi háttérindex…), akkor különösen fontos lesz a kép mellett ez a pár sor a cikkből:

A common understanding of educational equality is that schools should offer all students the same education. This way all students will have an equal chance. A common understanding of educational equity is that all children should be given the education they need to achieve certain outcomes.

Egészen friss hír, talán ma reggelről, hogy a mostani gimnáziumi felvételit tulajdonképpen nem nagyon lehet sikeresen megírni különórák nélkül, amihez viszont értelem szerűen nem fér hozzá mindenki. Azaz sérülnek az equity elvei, ha jól értem a fentieket. Talán megnyugtató, hogy nem tűnik ez sem hungaricumnak… A cikk feszegeti ezt az amúgy sem egyszerű kérdést és olyan újabb, nyugtalanító dolgokra kérdez rá, mint pl. mi az  hogy “jó”, “megfelelő”, vagy milyen is legyen az “egyforma” pontosan és miért is kéne egyformának lennie.

Kérdezhetik persze, hogy mégis mi köze ennek bármihez, ami a blogon eddig említésre került. Szerintem azon túl, hogy a társadalmi kérdések nem választhatók le a szervezet- és folyamatfejlesztésről, az oktatás és általában az equality és equity roppant fontosak a mi szakmánkban (is). Amikor tanácsadóként, trénerként, specialistaként, coachként, mentorként felnőttekkel találkozunk, akkor olyan emberek dolgoznak együtt, akik olyan oktatási rendszer résztvevői voltak és egyébként egy olyan társadalom tagjai, amelyek nem igazán foglalkoznak a fenti témakörrel. Vagy ha igen, akkor talán rossz oldalról. Mifelénk a privilégiumok, az előnyök keresése és megszerzése talán mintha fontosabb lenne a kelleténél. Gondolok itt az ugyan elérhető de drága különórákra, a kollégiumi elhelyezésre, az albérletre, majd a jobb irodára, nagyobb céges autóra, saját parkolóra, behajtási engedélyre, fontos ismerősökre, kapcsolatokra, bármire. Nem hiszem, hogy ez equality vagy equity lenne… de persze lehet, hogy tévedek. Ha tovább keresem az igazolást arra, hogy miért fontos ez, akár erre is hivatkozhatok:

A just education does not assume the same means or the same ends for every student. Instead, it is oriented around the value of liberty and the pursuit of one’s own goals by ensuring that students are prepared to make informed, knowledgeable decisions and have the skills and understandings necessary to achieve their goals. It is about seeing students as agents in their own education who have rights and inherent abilities.

Vegyék ki a szövegből a “student” szót és helyettesítsék be az “employee” szóval. Ugye, hogy egész könnyen értelmezhető a mondat így is? A másik, ami olvasás közben eszembe jutott, az a kata coaching, ami szerintem a fent leírt, tudatos, megtervezett folyamat támogatása a felnőttek világában a munkahelyen. Vagy éppen ennek a folyamatnak az elindítása, kinek mire van szüksége.

A végén nem tudom megállni, hogy hozzá ne tegyem: mindez persze csak ott fontos, abban az országban és vállalatnál, ahol az önállóan gondolkodni, saját életét megtervezni, lebonyolítani, az elkövetett hibákat észrevenni, kijavítani majd mindebből tanulni képes tanuló/polgár/szavazó/ügyfél/beteg/munkavállaló értékesnek és fontosnak számít.

ui. valahogy nekem a bejegyzés feletti kép még jobban tetszik, mint a cikkben található. Ráadásul ez a http://sydney.edu.au oldalról származik, ami még inkább rávilágít a probléma nemzetköziségére.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*