Csak ülök és mesélek

… illetve csak ülök és filozofálgatok. Természetesen olyan dolgokról, amelyek tisztán elméletiek és ha meg is történtek valakivel, az a véletlen műve és azért én bizony nem vállalok semmilyen felelősséget.

Szóval azon gondolkozom, hogy megtörténhet olyan eset, amikor egy munkatárs kompetencia problémáinak kezelése helyett (vagy mellett) a vezetővel (is) kellene foglalkozni, de nem tesszük. Mire gondolok? Vegyünk egy olyan esetet, hogy az Egyszeri Munkaerő folyamatosan küzd a határidőkkel, de nem áll nyerésre. A Vezető átgondolja a dolgot és arra az elhatározásra jut, miszerint emberünknek időgazdálkodás tréningre van szüksége, és meg kell tanulnia priorizálni is. Minimum. Majd így is lesz. Én meg azon gondolkozom, hogy vajon mi lenne, ha feltennénk pár miért kérdést és leásnánk a dolgok mélyére. Mi lenne, ha kiderülne, hogy vezetőnk sem igazán áll a helyzet magaslatán, ha olyan dolgokról van szó, mint közép- és hosszútávú tervezés, igényfelmérés, kapacitástervezés és leterheltség követése, üzleti  prioritások megfelelő kijelölése. Emiatt aztán elő-előfordul, hogy a feladatok, projektek boldog összevisszaságban zúdulnak a munkatársakra, akik lehetőségeikhez, személyiségükhöz, kompetenciáikhoz mérten tudnak rá reagálni. Például úgy, hogy a kis haszontalanok nem készülnek el időben a dolgokkal.

Még szerencse, hogy ilyesmi ritkán fordul elő. Mert ha sűrűn, akkor elő kellene venni a cég Nagy Lean Kézikönyvét és felcsapni a Problémamegoldás haladóknak fejezetet, amelyben csodás kis ábrákkal díszített módon megtalálhatóak az 5 miért, a halszálka és egyéb kitűnő módszerek. Ezek együttes, jól átgondolt használata olyasmikre deríthetne fényt, hogy a munkatársak gyötrelméért azért részben a vezető a felelős, akinek ezek után sajnálatos módon több fejezetnyi anyagot kellene elolvasnia vagy átismételnie ugyanebből a könyvből, majd lépésről lépésre alkalmaznia a tanultakat. Amihez értelem szerűen kapna mentort vagy coachot, ahogy kell, nem szégyen az.

Nagyjából ennyire bonyolult. Természetesen apró betűs rész is van: az Igazság feltárása azt jelenti, hogy pl. valahányadik miért kérdés után ott vigyoroghat válaszként a tükörben a vezető saját arca. Ha adott vállalatnál nem kérdezzük meg ezeket a kérdéseket, mert félünk a következményektől, abban az esetben a Nagy Lean Kézikönyv szerzői semmilyen felelősséget sem vállalnak a következményekért.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*