A suszter cipője

Nemrégiben hallottam egy leannel foglalkozó tanácsadótól: szeretne az üzleti oldalon dolgozni, hogy kipróbálhassa mindazokat a dolgokat a való életben, amelyeket éveken át próbáld megtanítani ügyfeleinek. Nagyszerű gondolat, igaz? Kell a változatosság és a gyakorlat. Azért mielőtt sok sikert kívánunk neki, érdemes pár dolgon elgondolkozni. Például azon, hogy miért merült fel egyáltalán a probléma. Mármint az, hogy csak elmélet van, gyakorlat nincs. Csak nem az a probléma,hogy a tanácsadó saját magán valamiért nem igazán alkalmazza azokat az elveket, amiket az ügyfeleknek elad? Ha így van, akkor abból következik még egy érdekes probléma: gyakorlati tapasztalatai ezek szerint csaknem kizárólag az ügyfelekkel közösen végzett munkából vannak. Ami nagyon értékes, de nem ugyanaz, mintha saját életéből származnának. Mire is gondolok?

Ha valaki tanácsadó céget tulajdonol vagy irányít, akkor jó, ha nem csak ügyfeleinek tanítja a jövőkép, küldetés, stratégia hármasát, hanem saját maga is rendelkezik velük. Van stratégiai térképe, vagy készített business/service design térképet, van folyamatáttekintő térképe és ez alapján fő folyamatairól service blueprintje (vagy bármilyen folyamatábrája, ami SIPOC logikával épül fel), vannak céljai, amelyek a tanácsadók (munkatársak) számára jól látható helyen találhatóak, amiket rendszeresen aktualizálnak, amelyekhez tartozó aktuális eredményekről rendszeresen (naponta, hetente, havonta, ahogy szükséges) személyes találkozón egyeztetnek (ld. shopfloor management), rendelkezik standardokkal (folyamat, nyomtatványok), alkalmazza az 5S-t és így tovább. Ha ezekre nem a válasz, az elég komoly hitelességi probléma. Adódik a kérdés ugyanis, hogy miért van ez így? A válaszok közül a “nincs rá időnk” típusúakat nyugodtan lehet ignorálni, mert a régi bölcsesség szerint időnk arra van, amire szeretnénk. Szerény meglátásom szerint  igazából igény nincsen rá. Ahogy Drucker mondta régen, ” a kultúra megeszi a stratégiát reggelire”… Az egyértelmű, hogy cégmérettől függetlenül más mélységben kell ezzel foglalkozni, de elhanyagolni nem igazán ildomos.

Az a javaslatom Tisztelt Olvasóim az ügyfél oldalon, hogy 2017-ben minden Önöknél megforduló tanácsadót faggassanak ki (a szokásos kérdések mellett) olyasmiről is, hogy mi az ő MIÉRT-je, hogyan készített jövőképet és stratégiát, hogyan határozott meg célokat, hogyan követte azokat, és így tovább. Tanácsadó Olvasóimnak pedig azt, hogy ne várjanak a munkahely változtatással, a gyakorlatot a tanácsadói oldalon is bőven meg lehet szerezni.

Ui.: az egész fent felvázolt gondolatmenet természetesen minden tanácsadó szervezetre igaz. Mindegy, hogy cégről, vagy egy cégen belüli egységről (belső tanácsadó) van szó.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*