30 fontos dolog

Az egészen biztos, hogy olyan sikereket, mint pl. az Apple esetében, ritkán lehet megismételni. A világon működő cégek töredéke kerül be ilyen módon és mértékben a köztudatba és lesz ennyire sikeres. Ettől függetlenül azért szerintem mindenki szeretne sikeresen működő céget tulajdonolni, vezeti vagy éppen ilyen cégnél dolgozni. Anélkül, hogy valami eget rengető, világverő dolgot kellene kitalálnia. A HBR-en találtam egy cikket, ami ehhez szeretne segítséget nyújtani, egy érdekes modellel:

30_things(forrás: HBR.org)

Nagyon jó kis ábra, a Maslow-piramishoz gondolom nem véletlenül hasonlít. A modell (és a cikk) azt üzeni, hogy kis lépésekben is lehet fokozatosan egyre jobb szolgáltatást nyújtani (vagy éppen termelni), ami érdekes módon egészen jól passzol a lean alapelvéhez, a folyamatos fejlesztéshez (kaizen, CPI). Ha megnézzük a modellt, egy érdekes dolog tűnhet fel számunkra: a tipikusan a leannek tulajdonított értékek, jellemzők a legalsó szinten olvashatók. Ott van a reduces cost, a quality, a reduces effort, a saves time vagy éppen a simplifies. A funkcionális szinten. Nem is annyira meglepő ez, hiszen végül is egy autógyár termelési rendszeréről beszélünk. Ott nem az érzelmek vagy az életünket megváltoztató dolgok lényegesek, hanem a tulajdonos számára nagyon is kézzel fogható eredmények. Legalábbis első látásra így tűnik. De ha egy kicsit a lean, mint filozófia mélyére nézünk, akkor nagyon hamar lépünk szinteket, sőt, talán nem is a legalsó jut először eszünkbe.

A folyamatos fejlesztés, fejlődés mint a hétköznapok tevékenysége sikerélményt kell, hogy nyújtson. Pozitív visszacsatolásokra van szükségünk, egyébként hagyni fogjuk a csudába az egészet. Azaz kell a “rewards me”, az “attratctiveness” vagy éppen a “fun/entertainment”.  Mehetünk feljebb is a piramison, van a felső szinteken is érdekesség, hiszen ki állítaná, hogy nem fontos a “motivation” vagy éppen a “self-actaulization”, ha sikeresen és hosszú távon szeretnénk leannel foglalkozni?

Természetesen tudom, hogy a modell alapvetően vásárlói értékekkel foglalkozik és egy kicsit én most “kicsavartam” a fenti ábra üzenetét. A modell szerint a vásárlónak fontos az, hogy a termék vagy szolgáltatás csökkentse a ráfordításait, költségeit, tegye kényelmesebbé az életét, legyen minőségi, és így tovább, lentről felfelé olvasva a modellt. Ha valaki nem értené ennek tükrében a fenti gondolatmenetet, akkor érdemes a következőket végig gondolni: amikor munkatársként egy vállalatnál szembe találkozunk a leannel vagy bármelyik társával, akkor munkavállalóként sem gondolkozunk nagyon máshogy. Azzal szeretünk foglalkozni, ami csökkenti a ráfordításainkat, egyszerűsíti a munkánkat, javítja a minőséget. De cserébe azt is szeretjük, ha ez a tevékenység vonzó, ha az eredményeinket valaki elismeri, valamilyen módon jutalmaz érte, ha ezzel megvalósíthatjuk magunkat, megtalálhatjuk helyünket a cégnél, növelve ezzel lojalitásunkat, motivációnkat. Azt akarom ezzel mondani, hogy a munkatárs a vezetőség számára akár ügyfél is lehetne a lean folyamatban, és jól átgondolt tervezéssel mindkét fél jól járhat, elégedett lehet. Azt kérdezem tehát, hogy miért ne lehetne egy vállalatnál tudatosan ezzel a modellel megtámogatni a lean alkalmazását? Azt is kérdezem, hogy nem lehetséges-e, hogy ha a leant ezzel a modellel megtámogatva alkalmazzuk, akkor ez a gondolkodásmód esetleg belopakodik a hétköznapokba, pl. a termék-/szolgáltatástervezés folyamataiba, és olyan megoldásokat eredményez, amelyek tudatosan, tervezetten az ügyfelek számára a modell szerinti értékeket szállítják?

Érdemes lenne ezen lean vezetőként vagy leant alkalmazó vezetőként elgondolkozni.

(nyitókép: bloglet.com)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*