A robotok már a spájzban vannak!

Nemrégen trollkodtam egy keveset a balatoni szolgáltatások minőségével és Tündi, akire általában lehet számítani, ha jó gondolatokra van szükség, a következőt írta a Facebookon:

Ne aggódj, majd jönnek a robotok, és megjavítják az asztalt, meg hoznak jégkrémet is. Már csak egy kicsit kell kibírni így.

Az első, ami eszembe jutott, hogy nem aggódom. Aztán rájöttem, hogy esetleg kellene. Ahogy az automatizáció és a robotika fejlődik, úgy lesznek a dolgok egyre érdekesebbek a mi szempontunkból. Azt olvastam ugyanis nemrég, hogy az empátia és a kreativitás lesznek a fontos értékek a jövőben, mert azt még nem igazán tudjuk programozni. Rákerestem a jövőbeli fontos skillekre, és a következőre akadtam:

futureofjobs

Ha végigfutunk a 2020-as, nem túl távoli listán, akkor azért olyan skillek olvashatók benne, amelyekről egy darabig (még) nem a robotok jutnak majd eszünkbe. Például a 3., a 4., a 6., vagy éppen a balatoni példa esetében a 8. De van itt egy helyes infografika is (érdemes kinagyítani):

work_skills_2020

Magyarázathoz itt van pl. ez a cikk (ez is angol), és ezek alapján azért nem annyira aggódom, ha a balatoni esetre gondolok. Illetve dehogynem, mégis, csak nem azért, hogy nekünk már soha nem lesz rendes szolgáltatás minőségünk. Azért aggódom, mert talán sokkal nagyobb problémánk lesz. És nem a robotok miatt. Nézzük meg ezt az egészet a balatoni példa alapján:

Egy robot nem terít meg egy billegő asztalon, mert a billegésről a programozásnak megfelelően (!!!) tudja, hogy ez nem OK attribútuma az asztalnak, így intézkedik a javítással kapcsolatban.

Egy robot pincér tudja, hogy a hotel kínálatában mi szerepel és hol, így a programozásnak megfelelően (!!!) fel is ajánlja, hogy hoz nekünk.

Egy robot szakács már érdekesebb kérdés, mert összetett programozást kíván, vegyük ezt egyelőre az emberek versenyelőnyének.

Egy robot a napozóágy kihelyezésekor, programozásának megfelelően (!!!) észleli a törött lábat, és intézkedik.

A távozó vendéggel normálisan kommunikáló robot recepciós is fogas kérdés, de azt pl. el tudom képzelni, hogy felhívja a figyelmemet arra, hogy a parkolóból hogyan és merre tudok kényelmesen távozni. Lehet, hogy ez is egy olyan terület, ahol még mi vagyunk előnyben.

A (!!!) azért van a “programozásának  megfelelően” mögé téve, mert ha a klasszikus módon programozódnának a robik, akkor csak annyira lesznek okosak, mint a programozó. Ilyen AI van körülöttünk elég. De úgy hallottam, hogy léteznek egyéb technikák is, amivel a robotok majd megtanulnak ezt azt, nem kell minden tevékenységüket embereknek programozni, elég ha csak a tanulás szabályait megadják. Ezt a témát nem ismerem túlságosan, ezért várom a hozzászólásokat ez ügyben. Mindent összevetve az jut eszembe, hogy

  • valakik, akiknek már most, robotok nélkül is van szolgáltató szemléletük, jobb robotokat tudnak majd programozni, mint azok, akiknek már most is van némi lemaradásuk ezen a téren,
  • ebben az esetben azok, akik nem tudnak ilyen robotokat programozni, lemaradnak azokkal szemben, akik tudnak, mert nekik elégedettebb ügyfeleik lesznek,
  • és emiatt természetesen a lemaradók a robotokat fogják gyűlölni, nem saját magukat, amiért nem fejlődtek, tanultak akkor, amikor még lehetett volna (most). Talán még plakátkampányokat is indítanak majd azért, hogy mindezt a robotok is megértsék, ki tudja…

Az a helyzet, hogy összességében még jók vagyunk: felismertük a problémát, lehetőségünk van tenni ellene, úgyhogy uccu neki. Mielőbb, mert lehet, hogy holnap már el leszünk késve. Ez szerintem egy ilyen egyszerű képlet. És minket, Dévai Zolival például nagyon könnyű felhívni, e-mailben elérni, és egy találkozóra, beszélgetésre meghívni 😀

A címlap kép a http://www.thetelecomblog.com oldalról származik.

2 thoughts on “A robotok már a spájzban vannak!

  1. Én azért elvárnám, hogy ahol robotok terítenek, szolgálnak, ott billegő asztalok, törött lábú napozóágyak stb… ne legyenek.
    De ha mégis, kit értesít a robot a javítás szükségességéről? Embert vagy géptársat?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*