Nyitottan a változásra

Petra kérdésére, ami egy régebbi bejegyzésre érkezett és amit ez úton is nagyon köszönök, kommentben akartam válaszolni, de nem tudtam elegendően röviden fogalmazni. Így bejegyzés lett belőle.

Ha sorban megyünk, az első fontos kérdés a “hogyan bízzunk meg a tanácsadóban”. A magyar egy kis piac, és kulturális sajátosságai miatt szerintem nem sok külföldi lean tanácsadó dolgozik nálunk hosszabb ideig (ez utóbbi alighanem minden más országra is igaz). A régi jól ismert nevek mellé nem könnyű bekerülni, de nem is lehetetlen. A tanácsadás ugyanis -sok más szolgáltatáshoz hasonlóan- nagyon is személyes történet. Olyan, mint pl. a fodrász, a fogorvos, az autószerelő, és még sokan mások. Ajánlások alapján, de személyes tapasztalatokkal döntjük el, nekünk megfelel-e. Az ügyfélnek kell tehát eldöntenie, melyik tanácsadóval dolgozik, és régen rossz, ha ezt elsősorban költség alapján dönti el.  A tanácsadó és az ügyfél (megbízó) között “passzolnia kell a kémiának”, annak, amit a tanácsadó képvisel és ahogyan képviseli, illeszkednie kell a vállalati kultúrához és az adott esethez, problémához, hogy csak néhány fontos dolgot említsek.

Lean megbízást tapasztalataim szerint alapvetően kétfélét lehet kapni tanácsadóként: vezesse be ezt vagy azt a kijelölt eszközt (vagy éppen magát a leant…), vagy mentorként segítse a lean kultúra elterjesztését a cégnél. Tapasztalataim szerint, talán éppen a Petra által is említett “akkor és azonnal akarunk kimagasló eredményeket kapni” jelenség miatt úgy tűnik, aránylag magas az első eset, az eszköz bevezetések száma. Ami talán hosszabb távon a lean sikertelenségének egyik okozója is. Ez egyébként nem magyar sajátosság, hanem a német és angol szakirodalomban is sűrűn emlegetett esemény. Ha ügyfél szemmel nézem a dolgot, akkor egyébként megértem, mi ennek a lehetséges oka: az ügyfelek látni akarják, hogy a lean vagy a kijelölt eszköz valóban hatásos, hogy megoldható a probléma, elérhető a cél. A gond az, hogy a lean eszközök egyik jellemzője, hogy hamar lehet velük látványos eredményeket elérni, de ha leszedtük az alacsonyan lógó gyümölcsöket, valakinek el kell mennie létráért, és ez már okozhat némi bonyodalmat. A tanácsadó így tulajdonképpen a könnyebbik munkát kaphatja, és a neheze marad az ügyfélre, ami miatt már középtávon is nehéz a leanből igazán nagy sikersztorit faragni ezzel a módszerrel.

A következő fontos kérdés az eredményesség, tanácsaink megfogadásának aránya. Ha ajánlással, vagy személyes ismeretséggel kerülünk be egy céghez, ott magasabb a sikeresség esélye. Szerintem tanácsadó jellemzően így kerül be a vállalathoz, talán manapság már ritkábbak a beszerzők által kiírt pályázatok, ahol egy-két, fél-egy órás találkozó alapján, ismeretlenül lesz megbízva az, aki a kritériumok alapján győztesnek lesz kihirdetve. Az biztos, hogy a tanácsadó sokat tehet hozzá a sikerhez, de nem állhat örökké az ügyfél mellett. Régen, még belső tanácsadóként sokszor zavart, hogy feleslegesen dolgozom, belső ügyfeleim nem igazán érdeklődtek a lean iránt és nem volt könnyű eredményeket elérni. Ezért sajnos elsősorban az ügyfeleket és a rendszert hibáztattam, de ma már úgy gondolom, hogy ez túl egyszerű magyarázat volt.  Azt hiszem sokkal nagyobb gond volt az, hogy nem azt vittük és nem úgy, amire és ahogyan a vezetőknek szükségük volt. Nem foglalkoztunk eleget azzal, mi az ügyfélérték és azt hogyan kell jól eladni. Így aztán nem nagyon fogadták meg a tanácsainkat, mert nem tudták mire használni. Azt is elhibáztuk, hogy túl sokszor inkább a folyamatot, a problémát kezeltük, nem az emberekkel foglalkoztunk. Ezt ma már igyekszem elkerülni, és amikor lehet, szervezetfejlesztővel közösen dolgozom.

Hosszú bejegyzés lett ebből a válaszból, de kérdésből is sok volt. Azt gondolom, hogy nem Petra az egyetlen, akit ezek a kérdések foglalkoztatnak és remélem, hogy tudtam válaszolni rájuk. A lean utazás nem egyszerű, tele van nehézségekkel, de ebben az esetben is igaz, hogy a legnagyobb kockázat az, ha nem kockáztatunk. Ahogy a mosolygós fiatalember is mondja a képen. És ő már csak tudja 😀

One thought on “Nyitottan a változásra

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*