Türelmetlenség

Egy nehéz nap éjszakáján után, hazafelé fogalmazódott meg bennem a következő magvas gondolat:

Egy rendszerről szerzett információink mennyisége és a rendszerrel szembeni türelmetlenségünk fordítottan arányos.

Ez még egy nem egészen kiforrott megfogalmazás, és a következőket jelenti: minél kevesebbet tudunk egy rendszerről, annál inkább érezzük azt, hogy meg kell változtatni és annál kevesebb türelmünk van azokkal szemben, akik nem ezt gondolják. Egyelőre itt tartok. Mondom, nem egy kiforrott gondolat. Inkább egy kezdemény.

Nagyjából úgy kell ezt érteni, hogy sokszor hisszük azt, hogy mi értjük, mi a szitu és már a megoldást is látjuk. Aztán kiderül -sajnos túl gyakran és túl későn-, hogy nem rendelkeztünk elegendő részlettel, adattal, nem ismertük megfelelően az összefüggéseket az egyes elemek között, néhány elemet ráadásul nem is tekintettünk a rendszer részének.

Vegyünk például egy termelési folyamatot és egy frissen odakerült szakembert. Szakemberünk észleli, hogy a folyamattal bizony vannak gondok, ennek-annak utánajár és egyre nő benne a türelmetlenség és az értetlenség. Hogyhogy nem akarják a folyamatot az érintettek megváltoztatni? Szakemberünk készít egy értékáram elemzést, mert az sem volt (mert még az sem volt!!!), és nekilát az optimalizálásnak. Mondjuk még keresztül is visz dolgokat, mert alapvetően ügyes, és kialakít egy új, jobb folyamatot. Ez jónak tűnik, de Önökben szerintem már motoszkál a kérdés, hogy “mi ezzel a probléma?” Például ezek jutnak eszembe:

A folyamatot egyszer megtervezte valaki. Ha még a cégnél dolgozik, érdemes bevonni a munkába, mert ha kihagyjuk, akkor jó eséllyel újratermeli a problémát a következő folyamatnál. De az is lehet, hogy ő nem is így tervezte, de valaki Ott Fent kompromisszumokra kényszerítette, ő pedig a kisebb ellenállás útját választotta. Ha így van, akkor meg kell keresnünk Őt, Ott Fent, nehogy döntéseivel újratermelje a problémát.

A folyamatot valakik már azelőtt is üzemeltették, hogy szakemberünk megjelent volna. Ők miért nem érezték, hogy változtatni kellene? Ha majd újra rájuk bízzuk a folyamatot, akkor majd érzik ezt a késztetést, vagy megint a mi szakemberünkre lesz szükség a továbbfejlesztésekhez? Ha érzik, szeretnék is fejleszteni, de Valaki Ott Fent nem támogatja ebben őket, akkor meg kell keresnünk Őt, Ott Fent, nehogy döntéseivel újratermelje a problémát.

És így tovább. Érdemes tehát az események mögötti összefüggéseket, rendszereket kutatni, feltérképezni, mielőtt nekiállunk türelmetlenkedni és optimalizálni.

Van persze ezzel kapcsolatban néhány apróság. Először: én is türelmetlen voltam pályafutásom elején. Ha nekem magyarázott volna egy ilyen vén szakértő szivar, én is megmosolyogtam volna. Másodszor: ma mindenki siet valahova, minden tegnapra kell, a feléből mennyit engedsz árképzési módszerrel. Nagyon profinak kell lenni és annak is kell látszani ahhoz, hogy odafigyeljenek az emberre. Ezekre kellene gombot varrni 😀

És hogy a bevezető komolytalan kép mellé komoly is kerüljön:

turelem

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*