Robotok, emberek, szolgáltatások

Találtam egy érdekes cikket a HVG-ben, ami alapvetően az automatizálásról, a robotok és emberek együttműködéséről szól. Én azonban találtam benne valami mást is, amiről már írtam párszor: a szolgáltatások jelentőségének emelkedéséről (erre utaltam a hét eleji bejegyzésben):

“… a jövő gyárai leginkább abban különböznek majd a régiektől, hogy a fizikai termelés csak a folyamat egy részét képezi, s a gyártók akkor lehetnek sikeresek, ha egyre több szolgáltatást is eladnak a vásárlóknak.”

A cikk hoz is rögtön pár példát erre, kompresszorok és repülőgép hajtóművek esetében ír arról, hogyan (és miért) egészítették át a gyártók klasszikus termelésüket szolgáltatásokkal. Messzebb is megy a cikkíró ezzel:

“Az új technológiák ugyanis rövidesen valamennyi gyártó számára viszonylag olcsón elérhetőek lesznek, így a versenyben a gyorsaság és a termék mellé adott szolgáltatás minősége lesz a döntő.”

Ez jól hangzik, főleg ha az ember szolgáltatások menedzsmentjével foglalkozik 😀 Elgondolkoztam azon is, hogy a cikkben felvázolt komplex szolgáltatások kidolgozásához, üzemeltetéséhez, folyamatos fejlesztéséhez rendelkeznek-e a cégek megfelelő kompetenciájú munkaerővel. És ha nem, akkor az oktatási rendszer vajon biztosítja-e ezeket az embereket, vagy benézzük ezt is, és nemsokára megjelennek a cikkek arról, hogy nincs elegendő szolgáltató szemléletű vezető és munkaerő.

3 thoughts on “Robotok, emberek, szolgáltatások

  1. Én is egyetértek a HVG-s cikkben olvasottakkal. Csak úgy tudnak kitűnni a tömegből a gyártók és a forgalmazók, ha folyamatosan olyan plusz szolgáltatásokat kínálnak termékeik mellé amelyeket a versenytársak még nem. ( pl.: garancia intervallumok kitolása, kiterjedt szerviz hálózat, ingyenes felmérés, javaslatétel készítés, házhozszállítás stb. )
    Néhány szó a gép-ember kapcsolathoz. Láttunk már a történelemben példát arra, hogy a munkavállalók attól tartottak, hogy a gépek elveszik a munkahelyeiket. Ahogy a cikk írja: „A robotok feladata az erő, a pontosság és a gyorsaság szavatolása. Hiszen a gépek egyre ügyesebbek, okosabbak lesznek, egyre magasabb lesz az a használhatósági szint, amit képesek biztosítani, ám az emberek nem fognak eltűnni”. Tény, hogy egy gép képes minden egyes munkadarabot pontosan ugyan úgy megmunkálni, míg az ember nem. A gép nem fáradt, nincsenek családi gondjai, nem beteg stb de
    szerintem sem fog eltűnni a humán munkaerő, mert a gépek csak azt tudják megcsinálni amire azokat mi emberek beprogramozzuk. Így a gépek működtetéséhez, karbantartásához esetleg gyártásához mindig szükség lesz ránk emberekre…

    1. Egy kicsit árnyalnám a “mindig szükség lesz ránk emberekre” gondolatot. Sajnálatos módon az automatizálás, az egyre ügyesebb robotok és bizonyos technológiák egyre inkább szorítják ki az embereket az egyszerű, kevés tudást, kreativitást igénylő, monoton, ismétlődő tevékenységekből. Ezért néhány munkahely veszélyeztetettebb, mint a többi. Vannak erről listák is az interneten, érdemes rákeresni.

  2. A gyártók,cégek számára előtérbe került a szolgáltatások és gépek fejlesztése,automatizálása. Minél korszerűbb gépeket alkalmaznak,minél jobban fejlesztik a gyártási technológiát annál olcsóbb és precízebb termékeket állíthatnak elő. Kiszorítják a szalagmunkásokat,hisz elvégzik helyettük a munkát. A cégnek emiatt szakképzett munkaerőre van szüksége,aki irányítani,karban tartani tudja a gépeket. Ehhez megfelelő oktatásra van szükség. Emellett az emberi munkaerő drágább,körülményesebb(szabadság,betegség),nagyobb hiba százalékkal rendelkezik,mint egy gép. Lehet,hogy majd elkövetkezik az a kor,amikor a gépek mindent elvégeznek helyettünk,de az elkövetkező évtizedekben nem gondolnám,hogy ez megtörténne.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*