Objects in the mirror

Sajnos azzal kell kezdenem, hogy én sejtettem. Mondhatnám, hogy megmondtam előre, de ez nem igaz és boldogabb sem leszek tőle. Most azonban, hogy a lean egyik guruja megírta, hogy mi (lehet) a helyzet a VW háza táján, gondoltam, visszanézem az elmúlt közel 10 év bejegyzéseit itt a blogon, hátha a nagyok mellett a kicsit is ráéreznek néha erre-arra 😀

A Tiguan megjelenése körül keletkezhetett a Blama (?) című írásom, amiben különösen érdekes a VW és a Porsche pengeváltása, és a VW állásfoglalása, miszerint: a Porschénél láthatóan nem értik, hogy egy VW-hez hasonló óriásvállalat hogyan működik. Nekem most úgy tűnik, hogy a Porsche jobban olvasta a történéseket.

A másik cikkem, amiből a mostani bejegyzés címét is kölcsön vettem, tulajdonképpen arról szól, amiről Womack is beszél a LEI cikkében: amikor egy cég a stratégia alkotás és végrehajtás közben a saját belső (pénzügyi) nézetét az ügyfél elé helyezi, akkor történik az, ami a GM és a Toyota után a VW-vel is megtörtént. És lehet, hogy ez a felsorolás még nem is ért véget…

És itt egy harmadik cikk arról, hogy milyen gyorsan nyúltak a klasszikus eszközökhöz a Skodánál ha a mennyiség növeléséről volt szó.

Egy érdekes adalék a témához ez a Focus cikk is. Szerintem jól rámutat arra, hogy nem a szoftver módosítás a probléma, az csak a tünet. Az igazi probléma a vállalati kultúrában keresendő, és ha meglesz, rögtön ott mögötte megtalálhatóak a valódi okok. Ilyesmire gondolok:

Der wichtigste Faktor der Qualitätssicherung ist eine Kultur des offenen Dialogs, wo Probleme, Fehler und Grenzen der technischen Machbarkeit offen angesprochen werden können, ohne dass man persönliche Konsequenzen fürchten muss. (A minőségbiztosítás egyik legfontosabb eleme a problémák nyitott megbeszélésének a kultúrája, ahol a hibák és a műszaki megvalósíthatóság korlátai nyíltan egyeztetésre kerülnek anélkül, hogy személyes konzekvenciáktól kellene tartani).

 A cikkben utal az író arra is, hogy a bemutatott vezetői stílus nem egyedi, Németországban biztos sok más cégnél előfordul. És persze Magyarországon sem idegen. Mi sem fogadjuk könnyen a kritikát, hamar címkézzük egymást nemzetellenesnek, negatívnak, ha nem értünk egyet valamiben. Előfordul, hogy együttműködés helyett elkerüljük egymást, vagy ha hatalmunkban áll, megpróbáljuk megsemmisíteni (ellehetetleníteni, elbocsátani) a másikat.
Érdekesek a cikkhez érkezett kommentek  is, engem ez gondolkoztatott el:
Der Druck des Aktienkurses bestimmt die Philosophie des Unternehmens, Wachstum um jeden Preis. (A vállalat filozófiáját a részvényárfolyamok alakítják, növekedés kell mindenáron).
Borzasztóan sajnálom azt, ami a VW-nél történt. Húsz évet dolgoztam az Audinál, sok ismerősöm és barátom dolgozik ott most is. Olyanok, akik mindent megtesznek, hogy a sor végén olyan termék jöjjön létre, amit a vevőnek ígértek. Akkor, amikor ígérték. Úgy, ahogy kell, a lean filozófia (az APS) szerint. Az ő érdekükben (is) remélem, hogy a válsághoz hasonlóan túléljük ezt is. De valahol azt is remélem, hogy mégsem teljesen a válsághoz hasonlóan, mert akkor nem sokat tanulunk belőle.
A cikkhez a kép a Wikipédiáról származik.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*