Human Data Intelligence

Szerintem azt, hogy az adatokból némi ráfordítással komoly üzleti előnyt lehet szerezni, a big data és a smart data korában már egyre kevesebben vitatják. A címben szereplő kifejezéssel most találkoztam először, de nem is az elnevezés a lényeges, hanem a HR Portal cikkében olvasható néhány megállapítás.

Az első mindenképpen a munkavállalók elkötelezettségéről szóló felmérés és annak tanulságos eredménye, ezt nem is részletezném, ott van minden a cikkben: “A megbecsülés a cégvezetők és a dolgozók közötti kapcsolatról szól. A munkavállalók akkor érzik magukat megbecsültnek, ha úgy tapasztalják, hogy valóban őket kezelik a vállalat sikeressége szempontjából legfontosabb erőforrásként.”

A big datáról pedig mindjárt itt van két nagyon fontos megállapítás: “A szakértő hozzáfűzte azt is, hogy a magyar piacon még kevés vállalat esetében lehet ezeket a kontextusokat megfelelően vizsgálni, legfőképpen azért, mert nincs elegendő mennyiségű vagy minőségű elemzési célra elérhető adat. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen üzleti adatokat adnak ki a vállalatok, és sajnos itthon ezen a téren még erős a bizalmatlanság.” Azaz vagy nincs elegendő jó minőségű adat, és/vagy ezeket nem igazán szeretné kiadni a cég. Nem könnyű helyzet. Használható előrejelzéseket, elemzéseket csak elegendő mennyiségű és jó minőségű adatokból lehet előállítani, ha ezek nem léteznek, vagy nem hozzáférhetők, vagy nem értünk a feldolgozásukhoz, az komoly probléma. Az is akadályozza némileg ezt a törekvést, ha nem igazán szeret a szervezet tükörbe nézni.

Az egyértelmű a cikk alapján is, hogy ha ma eldöntjük, hogy mi a big datánkból smart datát akarunk csinálni, az nem két hét. Az is feltételezhető, hogy önmagában a megfelelően strukturált adatok megléte kevés, kell hozzá feldolgozó kapacitás és know how is. Ha nem akarjuk kiadni az adatokat és kifizetni az elemző szolgáltatást, akkor fel kell vennünk és meg kell fizetnünk olyan szakembereket, akik erre képesek. Vagy vacillálhatunk még egy keveset ezen a problémán, meg azon, hogy kell-e nekünk ez az egész, meg hogy mire jó. Spekulálhatunk azon is, hogy mi minden derül majd ki rólunk (értsd: vezető, munkatárs, vállalat) az adatok elemzése során, és annak milyen következményei lehetnek. Mert következményei azok biztosan lesznek, és vállalati kultúrától függ, hogy pozitívan (lehetőségként) tekintünk majd az eredményekre, vagy negatívan. Valahol ez is Human Data Intelligence, ha megengedik nekem ezt a kis játékot a szavakkal.

(a kép forrása: www.tibco.com/)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*