Ningensei no soncho

A “respect for people” avagy az “ember tisztelete” szinte minden lean szakirodalomban megtalálható, mint az egyik lean alapelv. Már több alkalommal volt erről szó a blogon korábban, és általában egy tágabb értelemben: az ember alatt az ő véleménye, személyisége, gondolatai, cselekedetei, érzései értendők szerintem. Jon Miller egyik írásában  alaposan körül járja ezt a témát, elsősorban a vezető-beosztott viszonyra fókuszálva és kiemelve, hogy a vezető is ember.

A beosztottak vezetőkhöz való viszonya érdekes kérdéskör. A cikk miatt átolvastam a régebben írt Munkatársi kiáltványomat és sajnálatos módon én is kifelejtettem, kihagytam belőle ezt a gondolatot. A vezető tisztelete, annak megértése, hogy ő is boldogulni szeretne a saját célrendszere szerint, nem könnyű téma. Nem segítenek szerintem ezen a problémán például azon vezetők, akik szerint a beosztottaknak nem problémákkal, hanem a megoldásokkal kell érkezni. Azok sem, akik szerint a fenyegetés, zsarolás, ordibálás a normális munkahelyi környezet és amúgy is “találunk helyetted mást, sorban állnak az álláskeresők.” Ettől függetlenül igaz, hogy ez a vásár is kettőn áll, vezető és beosztott egyaránt felelős a kialakult helyzetért. Amit  -saját tapasztalatból mondom- sajnos sokszor jóval később tudunk igazán feldolgozni, megérteni, mint amikor kellene…

Ami miatt ez a kérdéskör nagyon aktuális, az a Toyota-kata terjedése. Ahogy már említettem régebben, ha a vezető-beosztott kapcsolat nem működik rendesen, ha nincs meg a tisztelet mindkét irányban, akkor a vezető hiába sajátította el a fejlesztési katát, a coaching katához először a kapcsolatot kell rendeznie.

A Jon Miller bejegyzésében hivatkozott HBR cikk itt elérhető.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*