20.000

Húszezer. A statisztikák szerint ennyivel több járművet értékesített a Volkswagen az első félévben, mint a Toyota. Úgy tűnik, a Nyugat esetleg legyőzi a Keletet. A darabszám azonban csak egy adat, csak egy mérőszám. Vannak egyéb szempontok is.

Például ez:vw_toyota_1

 Vagy ez:vw_toyota_2

És ez:vw_toyota_3

A Portfólió cikkében (ahonnan a képek is származnak) van egy nagyon fontos, de részletezés nélkül maradt gondolat:

“A 12 márkát magába tömörítő szervezet működtetését jelenleg közel 600 ezer ember végzi el, míg a Toyotánál 338 ezer ember dolgozik. Ez a tény több dolgot is jelent: (1) az alkalmazottak számának folyamatos növekedésével a cég költségei is megugrottak, tavaly az árbevétel arányában közel 17 százalékot fordítottak erre a célra, ami viszont negatívan hat az üzemi marzs alakulására. (2) A személyi költségek területén lehetne mit lefaragni. (3) A Toyota sokkal hatékonyabban működik. A problémát látják a németek is, és egy 5 milliárd eurós hatékonyságnövelő program keretében igyekeznek csökkenteni a kiadásaikat ezen a területen, de nincs könnyű dolguk.”

Nincs könnyű dolguk és nem is nagyon lesz. Amire ugyanis a VW 5 milliárd eurót költ (a hatékonyság-növelés), az a Toyotánál tulajdonképpen ingyen van: benne van a vállalati DNS-ben. A Toyotának nem kell megküzdenie (vagy lényegesen kevesebbet kell küzdenie) a szervezetben a felszínen és a felszín alatt a változások ellen esetleg harcoló, annak ellenálló munkatársakkal, vezetőkkel. Ennek oka, hogy a folyamatos fejlődés és az ezzel kapcsolatos változások a mindennapok részét képezik. A VW az 5 milliárd egy részét remélhetőleg változás menedzsmentre és vezetői lean coachingra, mentorálásra költi, mert a munkatársak “leanesítése” önmagában már nem lesz elegendő. Talán nagy számban kellene kívülről olyan vezetőket felvennie, akik már bizonyítottak valódi lean környezetben és őket támogatva, számukra a változtatáshoz lehetőséget biztosítva haladnának előre.

Azt persze nehéz megmondani, hogy mit hoznak a következő évek, hogy a VW programja vajon szállítja-e az eredményeket, ahogy a holdingokká alakulás következményeire is még sokat kell várni. A cikk végén azt írja a Portfólió, hogy 2016-ban megnő a VW profit termelő képessége, így még bármi lehet. Az is érdekes (és erre a cikk nem hívja fel a figyelmet), hogy már volt egy autógyártó, aki mindenáron az első akart lenni a világon és hosszú éveken át harcolt a Toyotával: a General Motors. A Volkswagennek talán érdemes lenne annak a folyamatnak a részleteivel és következményeivel is foglalkoznia.

Azon nem is igazán szeretnék elgondolkodni, hogy ennek a “háborúnak” milyen egyéb következményei lesznek, lehetnek például a nem anyaországi gyártó telephelyek számára…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*