Tanulómunkások leszünk

“a tudásmunkások felett is kezd eljárni az idő, hiszen a tudás vagy a szükséges információk egy okostelefonnal a zsebünkben bármikor elérhetők. Sokkal inkább arra van szükség, hogy a folyamatos és gyors változásokhoz alkalmazkodni képes tanulómunkásokká váljunk”

írja Cservenyák Tamás a blogján. Nem is találhatnék jobb gondolatot a holnapi Toyota-kata konferenciánkhoz!  A lean, a kaizen alapelvei, egyes eszközei mára letölthetővé, gyorsan elérhetővé váltak. Nem maguk az adatok az értékesek, hanem az a folyamat, ahogy az adatokból információ majd tudás, illetve tapasztalat lesz. Sikerünk pedig attól függ, hogy ez a folyamat milyen gyorsan, milyen hatékonyan és milyen eredményesen fut le vállalatunknál. A Toyota-kata ebben is segítségére lesz bármilyen vállalatnak: segíti az elérendő cél meghatározását, a jelenlegi állapot pontos feltárását és egyszerű eszközökön keresztül támogatja a kettő közötti út sikeres bejárását.

Átalakul ezzel a tanácsadók feladatköre is. Nem az lesz a lényeg, hogy betéve tudjuk a lean eszközöket, hogy álmunkból felkeltve tudjunk gyártósort átalakítani, szerelési vagy irodai folyamatokat optimalizálni, hanem az, hogy mentorként segítsük a vezetőket, munkatársakat a tanulómunkássá válásban. A kompetenciafejlesztésre kell koncentrálnunk, mivel ügyfeleink is ezt teszik.

További részletek és érdekességek a holnapi Toyota-kata 2015 konferencián!

3 thoughts on “Tanulómunkások leszünk

  1. Nem mai cikk, de engem valahogy ma talált meg, és nem tudom nem kötni a bejegyzésedhez:
    http://index.hu/kulfold/2015/03/21/a_finn_iskolakban_eltorolnek_a_tantargyakat/

    Érdekes kérdés, mikor alapvetően lassú változásra képes rendszereknek (pl. közigazgatás, oktatás) kellene igazodni a gyors változásokhoz… Ugyanígy kihívásnak látom, hogy egy munkavállaló “életciklusa” alatt, ami mondjuk legyen 40 év, a munkavállalónak hogyan lehet a munkaerőpiac változásaihoz igazodnia.

  2. Nem vagyok a téma szakértője, de elképzelhető, hogy a finnek csinálják jól. A csapatmunkára ösztönzés, vagy az, hogy csökkentik a klasszikus “egy előad-sok csodálja” típusú tanítást (?) szerintem a jó irányba mozdítja a dolgokat. A tematizált tanulás is jól hangzik, mindenképp jobb, mint a “Citromsav ciklus és terminális oxidáció”, amit én tanultam hajdanán (ill. sajnos nem, elég rosszul is feleltem belőle, és hogy’ hiányzik manapság, el nem tudom mondani).

    Sajnos szinte biztos, hogy a 40+ korosztálynak a gyors adaptáció már nagyon nehezen “tanítható”, mi egyszerűen nem erre lettünk programozva. Kivételek persze biztosan vannak, de munka közben nem látom az emberekben azt a nagy kalandvágyat, ami arra motiválná őket, hogy tanuljanak, változzanak. Benne maradnak a “biztosban”, akkor is, ha ezer jele van annak, hogy nem lesz jó vége.

  3. Kedves Róbert!

    Olvasva a cikket eszembe jutott egy professzor észjárása, miszerint az információ mint hatalomforrás, vagyis inkább mint versenyelőny megszerzerzésének lehetősége kezd megszűnni. Elérhető bárki számára lassan szinte bármilyen információ, a kulcs az időben rejlik. Meg kell tanulni szortírozni, megtalálni a fontosat, a lényeget, a tengernyi adatban. Hiába kap valaki nap 150 emailt, ha azok között csak 3 releváns van, meg kell találni a jó forrásokat, s azokra hagyatkozni. Természetesen ezzel együtt jár, hogy rengeteg információ hamis…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*