Not for every organisation

coaching kataA Toyota-kata egyik eleme a coaching kata, amivel kapcsolatban hamar feltűnik a könyv olvasásakor, hogy egy alapvetően mentoráláson alapuló módszert ír le! Van azonban számtalan más érdekesség is a coaching katával kapcsolatban, most az egyik kata workshopunkon is tárgyalt témakört szeretnék röviden bemutatni.

A coaching (avagy mentoring) kata alapvetően egy mentor-mentorált kapcsolaton alapszik és hétköznapi problémák megoldásával, sok kis lépéssel juttatja közelebb a szervezetet a céljaihoz és segíti a mentort és a mentoráltat a személyes fejlődésben. A mentor és mentorált közötti kapcsolat hosszabb időtartamú és más jellegű, mint a coaching esetében. Míg a coach általában külső szakember, a mentorálást célszerű házon belül megoldani. Azaz a mentor és a mentorált ugyanazon cég alkalmazottjai, sőt: optimális esetben ugyanannak a szervezetnek a tagjai. Ahogy a Toyota-kata könyvben és egyéb anyagokban is olvasható, és ahogy a cikkhez mellékelt képen látható, ez alapvetően egy, a hierarchiát követő modell. Épp ezért egy vállalatnak a kata “bevezetése” előtt sok minden más mellett érdemes elgondolkodni a vezetőkiválasztási módszerein is.

A coaching kata akkor működik megfelelően, ha a mentorált számára kijelölt mentor hiteles, elfogadott személyiség, ha “működik a kémia”, ahogy mondani szokták. Ha egy vállalat esetében a munkatársak legfeljebb tolerálják a főnököt, de nem tartják sokra, nem fogadják el szakmailag és/vagy emberileg, akkor a coaching kata nem igazán működik majd. A szakmai elfogadottságnak a fenti képen C, B és A között mindenképpen működni kell, a szervezet felső szintjén már inkább a vezetői folyamatok, a módszertani ismeretek (a soft skill)  lesznek hangsúlyosabbak.

Már a lean esetében is gyakran utaltunk az egyes elemek szoros összefüggésére. Ez a Toyota-kata alkalmazása közben sincs másképpen, főleg, mivel ez nem “valami a lean mellett”, hanem ez is lean. A vállalati kultúra ebben az esetben is hangsúlyos, nemhiába írja Mike Rother a katáról, hogy

This is not something for ever organization. It’s about a different way of managing, not just adding techniques on top of how you currently manage. It’s a process of developing new skill and mindset throughout an organization, not just a problem-solving approach to implement.

Ne feledjük a könyv olvasása és a módszerek alkalmazása közben, hogy a kata egy japán vállalati kultúrában kialakult gondolkodásmód, módszertan! Ott a vezető alapvetően a saját szervezetben “kinevelt”, szakmailag és emberileg is hiteles, elfogadott személyiség. A tradicionális japán kultúrában a vezető szerepe, feladatai, szerepének megítélése nagy mértékben eltér az európai, amerikai felfogástól. Ezért is célszerű jól átgondolni, és saját szervezetre adaptálni a katát, nem javasolt egy az egyben megpróbálni bevezetni!

One thought on “Not for every organisation

  1. Szerintem ez egy nagyon jó szemléletmód, hiszen számtalanszor előfordul, hogy a kisebb “szinten” lévő dolgozók úgy érzik olyanok állnak felettük, akik szakmailag ezt nem érdemelnék ki. Ennek következtében sokszor ellenszenv alakul ki, így fontosnak tartom hogy tanulni tudjunk a felettünk lévőktől, és bármilyen szakmai kérdéssel is tudjunk fordulni hozzájuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*