Az új évre

Nem lennék nagyon meglepve, ha mostanában, így az új év elején a vállalatoknál üldögélő vezetők közül néhányan úgy éreznék, hogy alapvetően minden rendben a cégnél ill. az általuk irányított szervezetben. Mindenről tudnak és mindent kézben tartanak.

Eltekintve attól, hogy a “mindent tudok és mindent kézben tartok” önmagában problémát jelezhet, lenne itt még néhány kérdés, ami eszembe jut egy ilyen vezető esetében. Kivételesen tegyük félre most a folyamatokat és ne elmélkedjünk azon, hogy létezik-e az az állapot az Univerzumban, hogy minden folyamat tökéletes… foglalkozzunk most valami mással: a vállalatok legfontosabb értékével, az emberekkel. Érdemes körülnézni egy kicsit az általunk irányított szervezeti egységben, csapatban, és feltenni a következő kérdéseket:

Van-e “legjobb emberem”? Ha nincs, miért nincs? Lehet, hogy van, csak nem vettem észre? Ha van ilyen ember, hogyan vált a legjobb emberré? Tényleg az, vagy csak én hiszem ezt róla? Ő is tudja, hogy ezt gondolom róla? Ha tényleg ő a legjobb, mi lesz vele ebben az évben? Tovább tud fejlődni? Tovább tudom fejleszteni? Tovább akarom fejleszteni? Meg tudom majd tartani? Mi lesz, ha felmond, vagy áthelyezik máshová? Hogyan reagál majd a csapat? Hogyan tudunk erre felkészülni? Hogyan reagálok én? Hogyan reagál majd ő, ha nem tudok neki segíteni? Ha már nem tudok neki kihívást jelentő feladatot adni? Beszéltünk már erről négyszemközt?

Van “legrosszabb emberem”? Miben a legrosszabb? Teljesítményben vagy szociális kompetenciáiban? Mit tettem eddig, hogy javuljon a helyzet? Lehet, hogy csak nálam érzi rosszul magát? A feladatok már nem jelentenek kihívást a számára? Mindig is ő volt a legrosszabb, vagy valami történt, és utána lett ez a helyzet? Van a számára esetleg jobb hely a cégnél? Beszéltünk már erről négyszemközt?

Mi a helyzet a többiekkel? Melyikük milyen irányban mozog? Ott van köztük a mostani legjobb potenciális utódja? Látom már, hogy ki lesz a következő legrosszabb? Hogyan viszonyulnak a többiek a legjobbhoz és a legrosszabbhoz?

Nagyon sok kérdés, de biztos nem az összes. Azt gondolom, hogy ha úgy tűnik, a folyamatok mennek maguktól, és nincs különösebb ügyfél-reklamáció sem, akkor az csak átmeneti helyzet lehet. A közeli jövő problémái ott rejtőzhetnek a fenti kérdésekben illetve a válaszokban. Ezért érdemes a kérdéseket feltenni és a válaszokat megkeresni. Akkor is, ha lesz közöttük néhány kifejezetten kellemetlen meglepetés.

Searching for the truth is easy.
Accepting the truth is hard.

/Master Yoda/

(a bejegyzés eredetije a Kaizen blogon jelent meg 2011 január 7-én)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*