A rendszer és annak szemlélete

Kis hazánkban sokan és sokszor ekézik az egészségügyet. Emellett néha még bezzegmásországoznak is. A gond ezzel az, hogy máshol sincs kolbászból a kerítés…

Nemrégiben indult a magyar Facebookon a “fotózz kórházi  kaját” mozgalom, amire például van angol példa is, a Daily Mail ugyanebben utazik. Mark Graban, aki elég jól ismeri az amerikai egészségügyi rendszert, arról ír, hogy a kórházakban sok a panasz a nővérek túlterheltsége miatt. Ez sem ismeretlen mifelénk, ahogy a “több nővér kellene” megoldási javaslat (?) sem. Ahogy Mark nagyon helyesen és pontosan levezeti, a veszteségek csökkentésével kiválóan lehet a kórházakban a kezelési minőséget, az ügyfél-elégedettséget növelni anélkül, hogy nővéreket kellene felvenni.  Jómagam nem ismerem az amerikai egészségügyi szabályokat és azok megváltoztatásának lehetőségeit, ahogy még a magyarokat sem (de igyekszem megismerni). Az azonban biztos, hogy a kórházi kezelések bármilyen optimalizálása csak akkor lesz igazán eredményes, ha rendszerszemlélettel történik. A kórház csak a betegút egy része, előtte és utána igen sok minden történik, ami erősen befolyásolja az ügyfélértéket! Ha mindent úgy hagyunk a háziorvosi, az üzemorvosi, az iskolaorvosi, a szakrendelési, a rehabilitációs kezelések ÉS az egészségügyi képzés (!!) esetében, ahogy most van, és a “csak” a kórházi kezelést javítunk, akkor részsikert tudunk csak elkönyvelni.

Ha a kórházban veszteségeket szüntetünk meg, az kiváló teljesítmény, biztos értékelni fogják a betegek és a személyzet is. Ám ha ezzel párhuzamosan a megelőzésre (iskolaorvos, üzemorvos, háziorvos, szakrendelések, életmód tanácsadás, nővérszolgálat) is odafigyelünk, akkor megtörténhet, hogy a mainál kevesebb páciens kerül kórházba, automatikusan csökkentve az ott dolgozók feladatait. Az “odafigyelés” számomra sok mindent jelent: a jogalkotó, az orvoskamarák, a privát intézmények és az állami intézmények összehangolt munkáját egy meghatározott (ha kell: nemzeti) stratégia szempontjai szerint. Valószínűleg alakítani kell a szabályzásokon, a folyamatokon, de mindenekelőtt az ügyfelek (“betegek”) és az egészségügyi dolgozók gondolkodásmódján. Utóbbiban alapvető szerepe van az oktatásnak is. Mindez komoly kihívásnak tűnik, de számomra egyértelmű, hogy a kórházak veszteségmentesítésével csak kicsit leszünk előbbre.

Ettől függetlenül az USA-ban folyó egészségügyi lean projektek töredékének is nagyon tudnék  örülni!!!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*