A kultúra elbaltázása

Elnézésüket kérem, de adós maradok a 3 magyar igazsággal. Helyette valami teljesen más 😀

A Tudatos vezetés blogon akadtam rá megint egy kiváló írásra, most a vállalati kultúráról. Elolvastam az eredetit is, beleértve a kommenteket is. Ahol persze ment az értetlenkedés az elbaltázás szó eredetijéről (a “don’t f*ck up the culture”-ról van szó). Van, aki szerint a * alkalmazása és úgy általában a csúnya beszéd nem segít és nem is illendő. Szerencsére volt, aki megemlítette, hogy egyes üzleti körökben ez talán nem járja, de az érintett cég nem is ezekben a körökben mozog. Szerintem is ebben az esetben inkább az üzenet a lényeg, nem a csomagolás. Amúgy is, ugye mennyivel jobban megmarad bennünk, ha ilyen keményen, figyelem felkeltően van fogalmazva?

http://i.k1982.com/works_img/201210/2012101109173028.pngVisszatérve a tartalomra, a kultúra elbaltázása bizony komoly hiba. Mondjuk ez legalább feltételezi,hogy egyszer már volt olyan, hogy “megfelelő vállalati kultúra”, a megfelelő alatt a jövőképnek, küldetésnek, stratégiának megfelelőt értem. Azt az állapotot, amit a cikk is ír, amikor különösebb szabályzás, folyamatleírások nélkül mindenki tudja, hogy merre van az “igazi észak”, hogy mik a vállalati értékek, erkölcsi normák, és aszerint viselkedik. Lehet, hogy az oly gyakran hajszolt folyamatos növekedéssel egyre nagyobbá váló cégek ezt nem képesek fenntartani, és az egész átfordul az egyre több pénzt hajszoló “kultúrába”? Az is egy kultúra, csak ott minden ennek a “sok pénznél jobb a több” gondolatnak lesz alárendelve, az lesz az “igazi észak”.

Az egyetlen, ami elgondolkodtatott, hogy a cikk szerint “Azokban a szervezetekben (vagy társadalmakban), ahol gyenge a kultúra, rengeteg kemény, precízen megfogalmazott szabályra és folyamatra van szükség.” Lehet,  hogy nagyon rossz megfigyelő vagyok, de a német cégekre azért jellemző a szabályzott, dokumentált folyamatokból álló rendszer, miközben nem igazán állítanám, hogy gyenge ott a kultúra.

3 thoughts on “A kultúra elbaltázása

  1. Én is hibás egyszerűsítésnek tartom ezt a megfogalmazást.
    Gondoljunk csak az operatív szabályokra. Azokat semmilyen kultúrával nem lehet szükségtelenné tenni.
    Persze értem én, hogy inkább a magasabb szintekről van szó a cikkben.

  2. Én azt veszem észre a leannel és a mögöttes vállalati kultúrával kapcsolatban, eddigi rövid tapasztalatom alapján, hogy mindenhol csak a magas szintű értekezés folyik róla senki sem tudja hatékonyan bevezetni, mert hiányzik mögüle a javító szándékú ember. Úgy látom, a vállalat bármelyik szintjén, nehéz leküzdenünk az “Én mindent jobban tudok, nekem ne mondja meg senki” hozzáállásunkat. Szerintem az én generációmba már megtalálható a fejlődésre való igény.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*