Mítoszok

Alapvetően nem probléma, hogy tanácsadással foglalkozó vállalatok kicsit misztifikálják saját tudományukat és azt állítják, hogy ha az ügyfél nem vásárolja meg a tudományt, akkor az ügyfél biza magára vessen amikor tönkremene vala. Szép dolog ez, csakhogy ritkán igaz.

Szerintem egy vállalaton, szervezeten az esetek többségében csak rövid távon segít, ha kiragad egy problémát és annak megoldásával szeretne sikert elérni. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy pl. a folyamatok optimalizálása nem fontos, hanem azt, hogy önmagában a folyamatok optimalizálása nem biztos, hogy segít a vállalaton. Az esetek egy jelentős részében ui. nem a folyamatokkal van a nagyobb baj, hanem valami mással. Ez a más probléma jelenik meg aztán a folyamatok szervezésében, működtetésében. Ez a más probléma általában a vállalati kultúrában keresendő, az együttműködés kultúrájában, a vezetés kultúrájában, a munkaszervezés kultúrájában, az eredmények számonkérésének kultúrájában. Ha ezeken nem változtatunk, akkor a folyamatok “optimalizálásával” lehet, hogy még rövid távon sem változik semmi, mert az esetleg eldöntött intézkedéseket nem vagy nem jól hajtja végre a szervezet.

A másik fontos kérdés maga a termékpaletta. Nagyon érdekes és egyszerűségében nagyon is hatásos módszer az, amit ebben a cikkben olvashatunk, de ezt sem célszerű önmagában alkalmazni. Sajnos erről nem szól a cikk, de gondolom az adott esetben sem csak ezt az egy megbeszélést szervezték. A cégek általában büszkék a termékeikre. Valószínűleg még azok is, akinek rosszak a termékeik (termék = fizikai termék+együtt adott szolgáltatás) vagy akiknek a termékeire nem vagy hosszú távon nem kíváncsiak a vásárlók (mert pl. nem tudják hosszú távon eltalálni az ügyféligényeket). Ezért az említett workshop mellett párhuzamosan több másikat is kell szervezni, annak érdekében, hogy a jelen állapot, miszerint

“Igen büszkék vagyunk, hogy a termékeink világszínvonalúak, minőségük a legkényesebb nyugat-európai igényt is kielégítik, teljesen magyar terméket készítünk, és csak magyar emberek kétkezi munkája van bennük. Igen büszkék vagyunk, mert tudjuk, hogy ha jól dolgozunk, még több magyar embernek tud munkát adni a cég, még több magyar embernek lesz megélhetése úgy, hogy a fejlesztésekkel a környezetet is megőrizzük gyermekeinknek.”

így is maradjon. Ez részben a tanácsadók felelőssége is, azaz ha valaki csak a világ egy meghatározott részével foglalkozik, akkor ezt egyértelműen hozza az ügyfél tudomására. Még jobb lenne, ha a minél több tanácsadó rendelkezne rendszerszemlélettel, értené az ügyfél működését, a saját szakterületén kívül elhelyezkedő problémákat is észrevenné és erre felhívná az ügyfél figyelmét.

4 thoughts on “Mítoszok

  1. Oké, felhívom az ügyfél figyelmét a más problémára. És akkor mi van? Mi fog történni? Az ügyfél hümmög, ha mázlim van, igazat ad, ha nincs mázlim akkor egyik fülén be, a másikon ki és még jól meg is sértődik. De történni egyik esetben sem történik semmi. Ráadásul a “megismerni a vállalat működését” feladatot nem lehet 2-3 projektnapon abszolválni, mely 2-3 projektnapnak ráadásul konkrét menete van, konkrét feladattal. Ahhoz szinte ott kell élni a cégben huzamosabb ideig. Persze lehet, hogy ezt csak én látom így, mert még nincs elég tapasztalatom.

    Szóval még az sem könnyű, hogy az adott folyamatoptimalizálási feladaton kívül felhívd bármi másra a figyelmét az ügyfélnek, nemhogy érdemben foglalkozz azzal a mással.

  2. Igen, ez egyrészt tapasztalat kérdése. Az események, problémák mögött általában ritkán áll egy meglepően új “valódi ok”. Inkább jellemző, hogy más szervezetekben is előforduló események, problémák jelennek meg. Ha az ember hivatása a tanácsadás az adott területen és ha elegendő tapasztalattal, nyitottsággal rendelkezik más tudományokkal kapcsolatban, az már sokat segít a javaslatok megfogalmazásában.

    És persze van egy titkos összetevő, de ezt itt és most nem árulhatom el 😀

    ui. 2-3 projektnap elgondolkodtatóan kevésnek tűnik, de sajnos tudom, hogy ez elég jellemző…

  3. Jól gondoltam, hogy a kommentem megette a blogmotor. 🙂 Szóval íme újra:

    Ez az “elgondolkodtatóan” nagyon jó szó. Nekem is sokszor eszembe jutott már.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*