A rutin meg az érvek

“… megy ez nekünk rutinból…”

A rutin első látásra nagy érték. Mindössze az a gond ezzel, hogy nem a cégnek, hanem csak az egyénnek. A rutinból dolgozgatás egyik jellemzője ugyanis a dokumentálatlanság. A standardok részleges vagy teljes hiánya. Így a tudás, ami a rutinhoz kell, a munkavállalóé, nem a vállalaté. Aztán ha a munkatárs felmond, akkor bizony megy vele a tudás a rutinnal együtt. Akkor könnyen történhet olyan, hogy a tulajdonosnak hirtelen nem marad semmi más, csak egy cég épületekkel, eszközökkel, de know-how, tapasztalat nélkül. Ekkor könnyen elmaradhatnak az ügyfelek…

A rutin pozitív megközelítésben “nagyfokú jártasság, ügyesség valamiben” (szokincshalo.hu). Alapvetően tehát értéknek számít, de csak akkor, ha le van írva. A kihívás ebben az, hogy a rutinos munkatársak (is) rossz néven veszik, ha tudásukat valamilyen módon dokumentálni kell. Ez érthető, ha valamiért azt hiszik, hogy ezzel pótolhatóvá válnak. Érdemes ezért az elutasítás okaira rákérdezni, mivel csak nagyon kevesen születnek alapvetően elutasítónak 😀 Ha a vállalati kultúra valóban olyan, hogy “nálunk mindenki pótolható”, akkor nem nagyon érdemes csodálkozni az ellenálláson. Ellenben ha a kultúra értékeli a dokumentált tudást és az embert, akkor nem lehet probléma a rutin lepapírozása sem.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*